12 Jun 2012

Pendidikan Kesihatan Tahun 5

Arahan : Salin nota di dalam buku nota Pendidikan Kesihatan 

Perubahan Perasaan Remaja.
 

  1. Didalam proses pembesaran remaja, mereka akan menjalani perubahan dari aspek Fizikal, Perasaan dan Perwatakan. 
  2. Perubahan perasaan meliputi mencari identiti sendiri, mementingkan kawan, bimbang kepada paras rupa dan emosi tidak stabil. 
  3. Mencari identiti oleh remaja boleh dianggap meniru perlakuan rakan atau idola mereka. Keadaan identiti yang ditiru turut dipengaruhi oleh persekitaran. Remaja yang berjaya adalah remaja yang berjaya meniru identiti yang positif untuk dirinya sendiri. 
  4. Remaja juga amat akrab dengan rakan-rakan hingga mereka lebih selesa berkongsi segalanya dengan rakan-rakan. 
  5. Mereka juga akan mengambil berat aspek kecantikan dan paras rupaagar kelihatan menarik disisi rakan-rakan. 
  6. Adakala, emosi remaja terletak di dalam konflik apabila tidak tahu memilih antara kemahuan diri dan kemahuan orang lain. 

19 comments:

  1. Guru-guru dan warga SKPD digalakkan untuk meninggalkan komen.

    Cara meninggalkan komen :

    1. Taip komentar dan nama anda
    2. Pilih "Comment as" : Anonymous
    3. Taip semula kod pengenalan yang diberi
    4. Selesai.

    ReplyDelete
  2. Cikgu,salin je.Baik salin kat papan hitam.Buat penat je buka blog sekolah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul3 baik salin kt papan hitm jer...

      Delete
    2. bet0l3 ! atau print n tampal kat buku,kan senang !

      Delete
  3. Kalau x buat mcm ni, blog sekolah x dibuka murid2x nya..Cikgu Iswan

    ReplyDelete
  4. banyaknya kena salin ni.sampai tangan saya lenguh.... :) 8)

    ReplyDelete
  5. haha.taklah sampai lenguh sangat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bag0s lha . penat tngn kite0wg :-(

      Delete
    2. astaga banyak tu.......

      Delete
  6. cikgu nie penat tngn saya.Mak saya tanya tau!

    ReplyDelete
  7. cikgu nak bnyk agi leh x.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yan ; kalau nk banyak lagi mintak kat cekgu sendirik,biar awk jek yg buat sengs0rang..sye x sangg0p !

      Delete
  8. peh........ banyk nya... lenguh tangn saya buat....
    mk saya pun tanye ...ok alla amareko...
    ok alla amareko... hehhe

    ReplyDelete
  9. ckgu........(lu pikir la sndiri)13 June 2012 at 21:24

    itu baru sikit, ckgu "eastone" tambahkan lagi kerja diaorang ni...baru menulis sikit dah lenguh. Tak ada pun yang nak mengucapkan terima kasih. Komenlah yang positif sikit,hehehe..

    ReplyDelete
  10. aduh,lenguh tangan sye!

    #Raudhah Aziz#

    ReplyDelete
  11. biasalahhhh hahaha...

    *NURIN IZZATY*

    ReplyDelete
  12. Raudah 2x ,saya rasa bukannya banyak sangat pon nape lenguh? ha!cikgu bagi banyak sikit lain kali tau

    ReplyDelete
  13. Lemak kat pergelangan tangan korang terlalu banyak..itu sbbnya tangan cepat lenguh bila salin nota. tak pe..lepas latihan menulis setiap minggu, lapisan lemak malas tu akan hilang dan lenguh juga akan sembuh. :)

    ReplyDelete
  14. senaang kacang.drpd ummairah

    ReplyDelete